مراقب باشید! شیاطین آزاد می شوند

یکی دیگر از اعمال این روز، آمادگی برای دخول ماه شوال و آزادی شیطان ها از بند و زنجیر است؛ زیرا هر کس به روایات صاحب نبوت و اسرار آن آگاهی داشته و به آثار و انوار آن ها رهنمون گردد،

زندانی شدن شیطان ها در اول ماه رمضان و اینکه در پایان ماه رمضان شیاطین آزاد می شوند و بر انسان کمی توانند قدرت پیدا کنند را باور می کند؛ بنابراین، باید از چهره ی بنده ی روزه دار و حالات او، تصدیق به سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نمودار گردد و به اندازه ی ضرر و کوشش شیطان ها در به تباهی کشیدن دنیا و دین او، در ایمنی از دست دشمن آزاد شده اش بکوشد.شیاطین آزاد می شوند

مانند کسی که لشکر دشمن بر او هجوم آورده باشد، ولی سلطان قوی تری آن ها را گرفته و زندانی نموده و مانع آزار و اذیت آن ها نسبت به او شده باشد. در پایان مهلت یک ماهه، غل و زنجیرها از آن ها برداشته شده و این بار به همراه سردسته ی خود بازگردند و از آن جایی که زخم خورده هستند، آهنگ او را نموده و از او دست برندارند. سردسته ی آنها بر روی دوش او می نشیند و بر گردن او افسار می بندد و بقیه شیاطین را صدا می زند و همگی با هم به جان او می افتند و می گویند: «این همانی است که ما را زجر می داد! این همانی است که فرشتگان دسته دسته به کمکش می آمدند و ما را نابود می کردند!

اینک وقت انتقام است!» در این هنگام باید به درگاه سلطان چیره و نیرومندتر رجوع کند؛ زیرا اظهار خاکساری در پیشگاه او برای جلوگیری از این که لشکریان در این هنگام او را نابود کنند، راحت تر و کامل تر و عاقبتش ستوده تر از اشتغال به خاکساری در برابر دشمنان یا جنگیدن با آن ها است، زیرا آن ها نیرومند تر از او هستند و قطعا او را از اصلاح اعمالش و اموری که باید انجام دهد باز می دارند و در این صورت، خداوند جل ّجلاله قادر است که او را نیرومند گرداند هرچند ضعیف باشد، چنانکه او را از عدم به سوی وجود بیرون آورد و همواره نسبت به او نیکوکار و لطیف بوده است.

دعای امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا:شیاطین آزاد می شوند

اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِکَ، وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِکَ فَسَهِّلْ لَنَا عَفْوَکَ بِمَنِّکَ، وَ أَجِرْنَا مِنْ عَذَابِکَ بِتَجَاوُزِکَ، فَإِنَّهُ لَا طَاقَهَ لَنَا بِعَدْلِکَ، وَ لَا نَجَاهَ لِأَحَدٍ مِنَّا دُونَ عَفْوِکَ 
خدایا، اگر اراده کنی که ما را بیامرزی. این آمرزش نتیجه‌ی فضل توست، و اگر خواستِ تو کیفر دادنِ ما باشد، این کیفر هم از عدالت توست. 
بر ما منّت گذار و در کار بخشش خود سخت مگیر. از گناهمان درگذر و ما را از عذاب خود رهایی ده که ما را طاقت عدل تو نیست، و بی‌بخشایش تو هیچ یک از ما را امیدِ نجات نباشد. 


یَا غَنِیَّ الْأَغْنِیَاءِ، هَا، نَحْنُ عِبَادُکَ بَیْنَ یَدَیْکَ، وَ أَنَا أَفْقَرُ الْفُقَرَاءِ إِلَیْکَ، فَاجْبُرْ فَاقَتَنَا بِوُسْعِکَ، وَ لَا تَقْطَعْ رَجَاءَنَا بِمَنْعِکَ، فَتَکُونَ قَدْ أَشْقَیْتَ مَنِ اسْتَسْعَدَ بِکَ، وَ حَرَمْتَ مَنِ اسْتَرْفَدَ فَضْلَکَ فَإِلَى مَنْ حِینَئِذٍ مُنْقَلَبُنَا عَنْکَ، وَ إِلَى أَیْنَ مَذْهَبُنَا عَنْ بَابِکَ، 
ای بی‌نیاز بی‌نیازان، اینک ما بندگانِ تو در پیشگاه توایم، و من از همه به تو محتاج‌ترم. پس به توانگریِ خویش. تهی‌دستی ما را چاره‌ای ساز و احسانِ خویش را از ما دریغ مدار آن گونه که نومید گردیم؛ که اگر چنین کنی، آن کس که از تو نیک بختی خواسته، بدبخت شود، و آن کس که از احسانِ تو چشم بخشش داشته، تهی دست مانَد. 
با چنین حال نومیدی، پیش چه کسی رَویم و روی نیاز به کدامین درگاه بریم؟ خدایا، تو منزّهی، و ما آن بیچارگانیم که بر آوردن خواست ایشان را واجب کرده‌ای، و آن رنج دیدگانیم که بر داشتن رنج ایشان را وعده فرموده‌ای. 


سُبْحَانَکَ نَحْنُ الْمُضْطَرُّونَ الَّذِینَ أَوْجَبْتَ إِجَابَتَهُمْ، وَ أَهْلُ السُّوءِ الَّذِینَ وَعَدْتَ الْکَشْفَ عَنْهُمْ وَ أَشْبَهُ الْأَشْیَاءِ بِمَشِیَّتِکَ، وَ أَوْلَى الْأُمُورِ بِکَ فِی عَظَمَتِکَ رَحْمَهُ مَنِ اسْتَرْحَمَکَ، وَ غَوْثُ مَنِ اسْتَغَاثَ بِکَ، فَارْحَمْ تَضَرُّعَنَا إِلَیْکَ، وَ أَغْنِنَا إِذْ طَرَحْنَا أَنْفُسَنَا بَیْنَ یَدَیْکَ 

خواستِ تو را سزاوارتر، و بزرگیِ تو را شایسته‌تر آن است که بر خواستارِ رحمت خود، رحمت آوری، و آن کس را که از تو یاری طلبد، فریادرس باشی. پس بر زاری و نیاز ما رحمت آور، و اکنون که خویشتن را بر آستانِ تو افکنده‌ایم، بی‌نیازمان فرما. 


اللَّهُمَّ إِنَّ الشَّیْطَانَ قَدْ شَمِتَ بِنَا إِذْ شَایَعْنَاهُ عَلَى مَعْصِیَتِکَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تُشْمِتْهُ بِنَا بَعْدَ تَرْکِنَا إِیَّاهُ لَکَ، وَ رَغْبَتِنَا عَنْهُ إِلَیْکَ.  

خدایا، آن دم که از شیطان فرمانبری کردیم و از تو نافرمانی، شیطان به شادی پرداخت. پس بر محمد و خاندانش درود فرست، و اینک که ما او را برای خاطر تو رها کرده‌ایم و به سوی تو آمده‌ایم، دیگر به گناه کردن ما شاد مکن.

 

 

لطفا صلواتی بفرستید و ثواب آن را هدیه کنید به بنیانگذاران و بانیان عارفی که هزینه های راه اندازی و نگهداری این سایت را برعهده گرفتند

 

theme