صلوات منسوب به حکیم ربانی خواجه نصیرالدین طوسی

صلوات خواجه نصیر طوسی

امام

امام مهدی(عج) وارث همه ی انبیا و اولیا و عصاره ی فضایل همه ی آنهاست. هر آنچه خوبی در اولین و آخرین، وجود داشته؛ همه در وجود شریف آن حضرت متجلّی شده و ایشان را آینه ی تمام نمای حق ساخته است.

در برخی از روایات و کلمات بزرگان شباهت های نام امام مهدی (عج) با پیامبران و اوصیای الهی به تصویر کشیده شده است، که یکی از آنها صلوات منسوب به حکیم ربانی، خواجه نصیرالدین طوسی(ره) است.

در این صلوات، حضرت مهدی(عج) با ویژگی های پدران ارجمند خویش توصیف شده و فضائل و مناقبی که آن حضرت از اجداد خویش به ارث برده، بیان شده است. شایان ذکر است که صلوات خواجه نصیر را به عنوان توسل به ذیل عنایت حضرت بقیه الله(عج) می خوانند. 

برای شنیدن صلوات خاصه لطفا روی نوار کلیک کنید:

اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِکْ عَلَى صلوات

 صَاحِبِ‏ الدَّعْوَهِ النَّبَوِیَّهِ

 وَ الصَّوْلَهِ الْحَیْدَرِیَّهِ

 وَ الْعِصْمَهِ الْفَاطِمِیَّهِ

 وَ الْحِلْمِ الْحَسَنِیَّهِ

 وَ الشَّجَاعَهِ الْحُسَیْنِیَّهِ

( و الغیره العباسیه)

( وَ الشَّجَاعَهِ زینبیه)

 وَ الْعِبَادَهِ السَّجَّادِیَّهِ

(زیر بنای عبادت خالص، گریه بر امام حسین است که این موضوع را حضرت امام سجاد به اهل عالم آموختند )

 وَ الْمَآثِرِ الْبَاقِرِیَّهِ

صلوات

 وَ الْآثَارِ الْجَعْفَرِیَّهِ

 وَ الْعُلُومِ الْکَاظِمِیَّهِ

 وَ الْحُجَجِ الرَّضَوِیَّهِ

 وَ الْجُودِ التَّقَوِیَّهِ

 وَ النَّقَاوَهِ النَّقَوِیَّهِ

 وَ الْهَیْبَهِ الْعَسْکَرِیَّهِ

 وَ الْغَیْبَهِ الْإِلَهِیَّهِ

 الْقَائِمِ بِالْحَقِّ وَ الدَّاعِی إِلَى الصِّدْقِ الْمُطْلَقِ کَلِمَهِ اللَّهِ وَ أَمَانِ اللَّهِ وَ حُجَّهِ اللَّهِ الْغَالِبِ بِأَمْرِ اللَّهِ وَ الذَّابِّ عَنْ حُرَمِ اللَّهِ إِمَامِ السِّرِّ وَ الْعَلَنِ دَافِعِ الْکُرَبِ وَ الْمِحَنِ صَاحِبِ الْجُودِ وَ الْمِنَنِ الْإِمَامِ بِالْحَقِّ أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ صَاحِبِ الْعَصْرِ وَ الزَّمَانِ وَ خَلِیفَهِ الرَّحْمَنِ وَ إِمَامِ الْإِنْسِ وَ الْجَانِّ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَیْهِ.

الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَصِیَّ الْحَسَنِ وَ الْخَلَفَ الصَّالِحَ یَا إِمَامَ زَمَانِنَا أَیُّهَا الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِیُّ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ یَا إِمَامَ الْمُسْلِمِینَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل.‏

  شادی

بارخدایا! رحمت های پیاپی فرست، و درودهای خجسته ی خویش را ارزانی دار، بر امام بزرگواری که صاحب دعوت محمدی است، و صولت حیدری، و عصمت فاطمی، و حلم حسنی، و شجاعت حسینی، و عبادت سجادی، و مفاخر باقری، و آثار جعفری، و علوم کاظمی، و حجج رضوی، و جود و بخشش تقوی، و نقاوت ( پاکی و پاکیزگی، مطهر بودن) نقوی، و هیبت عسکری، و غیبت الهی.

آن قائم به حق، و دعوت کننده به صدق و راستی  مطلق، کلمه ی خدایی و امان الهی، و حجّت ربّانی، قیام کننده به امر خداوند ، و گسترنده ی آیین عدل خدای، و پیروز گرداننده ی حکم خدای، و پاسدارنده ی ناموس خدای، امام آشکارا و نهان، برطرف سازنده ی گرفتاری ها و محنت ها، صاحب جود و بخشش و احسان، امام برحق، ابوالقاسم محمّد بن الحسن، صاحب عصر و زمان، روشن کننده ی حق و برهان، خلیفه ی خدای رحمان، عِدل و انباز قرآن، آشکارسازنده ی  مظاهر ایمان، و مهتر و سیّد آدمیان و جنّیان. صلوات و  رحمت ها و سلام های  خداوند بر او باد و بر همه ی نیاکان پاک او.

درود و رحمت و سلام و تحیّت بر تو باد! ای وصیّ امام حسن عسکری، و ای جانشین شایسته ی شایستگان، ای امام زمان ما، ای مهدی قائم منتظران، ای زاده ی ختم رسولان، ای فرزند امیرمؤمنان، ای امام مسلمانان، ای حجّت خدا در میان مردمان، ای سرور ما، ای مولای ما! ما به آبروی تو، روی به درگاه خدا آوردیم، و تو را نزد خدای شفیع ساختیم، و به اعتبار منزلت تو، حاجات دو جهان خویش طلبیدیم. ای سرافراز در نزد خدا، و ای آبرومند بارگاه کبریا، حاجات ما را، از خدای عزیز جلیل، تو طلب کن، و برآوردن  آن ها را تو بخواه.

التماس دعا – سید عارف

یا رب فرج امام ما را برسان

آن صاحب انتقام ما را برسان

گر دیده ی ما لایق دیدارش نیست

بر حضرت او سلام ما را برسان

۱ دیدگاه

  1. ظاهرا یکی از کسانی که مداومت بر خواندن این صلوات داشته اند، در خواب میبینند که پیامبر توصیه میکنند که بعد از والشجاعه الحسینیه، بگوید و الغیره العباسیه.
    ممنون- یا علی مدد

theme